2026-09-17 - Provant l’ADOX SCALA 50

Mabe posant per la prova amb la pel·licula ADOX SCALA 50

Aquesta setmana m’ha arribat una comanda de material fotogràfic del meu proveïdor habitual. Hi havia incloses unes poques pel·lícules ADOX SCALA 50, per veure què tal. Volia provar-la, però no pas per utilitzar-la amb la seva peculiaritat de reversal, que permet obtenir-ne un positiu directament, sinó perquè ADOX és una marca que m’agrada i, normalment, les seves pel·lícules donen un gra que trobo fantàstic. També m’agraden especialment el contrast i els negres profunds que ofereixen.

Una de les meves pel·lícules preferides per disparar a l’estudi en 35 mm és la HR-50, també d’ADOX. Però no sempre en tenen en estoc i, de vegades, cal buscar alternatives. També m’agrada anar provant materials nous i no estancar-me, encara que alhora soc partidari d’«especialitzar-se» en poques pel·lícules i arribar a conèixer al màxim les seves prestacions.

Però avui la cosa va d’ADOX.

Un cop vaig tenir la SCALA 50 a les mans, vaig fer una mica de tasca d’investigació per veure com utilitzar-la i, sobretot, com revelar-la manualment a Llumàtics, on revelo a mà sempre.

Diuen que la SCALA 50 és pràcticament la mateixa pel·lícula que la HR-50, però amb un tractament que permet fer un segon revelat i obtenir-ne un positiu. Però hi ha diverses teories al respecte i, curiosament, algunes es contradiuen.

Hi ha qui recomana utilitzar Rodinal sí o sí. Però, si realment és tan semblant a la HR-50, això em genera alguns dubtes, ja que amb aquesta pel·lícula el Rodinal està especialment contraindicat.

El mateix fabricant, al seu web, diu que:

«SCALA 50 CAN BE PROCESSED AS A NEGATIVE, USING HR-50 TIMES»

Però no hi veig gaire més explicació, però ben sabut és que per a HR-50 és recomana usar el seu revelaor ADOX HR-DEV, que funciona molt bé, val a dir.

A la ⁠taula de temps de Digitaltruth només hi apareixen temps per utilitzar-la amb els reveladors D-19, HC-110, Rodinal i XT-3. El revelador ADOX HR-DEV ni tan sols hi apareix com a opció.

Així que he fet cas dels rumors que funciona pràcticament com una HR-50: he disparat amb el fotòmetre a ISO 50 i l’he revelat durant 11 minuts, amb poca agitació.

Per als primers resultats he enredat la Mabe, una simpàtica companya de la Nau Bostik que, pobreta, ja està acostumada que la persegueixi per als meus experiments fotogràfics. Sempre que pot, però, s’hi presta! Gràcies, bonica!

Ara falta fer també una prova amb Rodinal, el revelador que més gasto i que tant m’agrada. Hi ha opinions que diuen que no dona bons resultats, amb un contrast extrem, i d’altres que defensen just el contrari.

Aleshores, fàcil: hauré de continuar fent proves.

Aviat, els resultats!